الرجوع   قهوة المصريين > `*:•. ][ كـلو علـى كلـو ][.•:*¨` > مواضيع وحوارات بحق وحقيقي

مواضيع وحوارات بحق وحقيقي اي حد عايز يشوف نفسه ويتخانق...يجيب موضوع حريقة او قضية ويقعد يزعق

المواضيع المثبته والمميزه [ موضوعك هنا ]
تم اضافتها بواسطه اواخر الشتا موضوع جديد تم اضافته يوم 26/10/2014 PM قال احبك -- بقلمى اواخر الشتا
تم اضافتها بواسطه abu judy تثبيت مميز فلسفيات "ابو جودى"
تم اضافتها بواسطه زهرة الصبار تثبيت مميز خطة لخطف رجل أحبه . بقلم زهرة الصبار
تم اضافتها بواسطه امجد عادل تثبيت مميز رسم وتصوير و صور خلينا نشوف
تم اضافتها بواسطه abu judy تثبيت مميز حقاً إنها القناعات " ابو جودى "
تم اضافتها بواسطه زهرة الصبار تثبيت مميز السويس عروسة اليوم .بقلم زهرة الصبار
تم اضافتها بواسطه سمير الشريف تثبيت مميز إلى عصـفورتي ... سمير الشريف
تم اضافتها بواسطه Isℓam Itaℓy تثبيت مميز :: تكريم المتميزيــن لشهر سبتمبر ::
تم اضافتها بواسطه زهرة الصبار تثبيت مميز موكب الكلمات . بقلم . زهرة الصبار
تم اضافتها بواسطه زهرة الصبار عام هجري جديد . بقلم زينب2011
تابعنا على الفيسبوك
إضافة رد
  #1  
قديم 03-15-12, 11:18 PM
الصورة الرمزية اواخر الشتا
اواخر الشتا اواخر الشتا مش موجود دلوقتي
:-: معلمة عامـه قعـدة مـزاج :-:
بنت

 
معلومات اواخر الشتا
معدل تقييم المستوى: اواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud of
افتراضي بعـض النـاس جواهـر والبعـض مظاهـر !!





اليكم بعض التسائلات اتي كلما يسالها الانسان لنفسه
عندما يقف مع نفسة وقفة يوم ما
هنــا أتســـائـل .. من أنت ؟ ومن تـكون ؟
هل حددت .. من ستكون ؟ هل جربت .. كيف تكون ؟
هل تجرأت على كل هذا ؟ .. أم كالعادة خابت الظنـون ؟


نرى في الناس أشكالاً وألوانـاً
بيضٌ وسود .. شوكٌ وورود
فيهم المُحبّ .. وفيهم الحقود
فيهم الراضي بعيشه .. وفيهم الحسود
فيهم الخائـن الغادر .. وفيهم الخِلٌ الودود


أي هؤلاء الناس نحن ؟ .. ومن نكون ؟
أيها القارئ .. بربـك .. هل فكرت
بمد جسرٍ صغيرٍ بين عقلك وقلبك ؟
هل فكرت ما الذي يحددك ؟ ..
أنت أم مظهرك ؟ ..
شكلك أم جوهرك ؟ ..
هل فكرت ؟
ما الذي يهمك في الحياة ؟ .. جمال قلبك ؟ .. أم جمال وجهك ؟!
حسن جسمك أو نقاء سريـرتـك ؟.. كبـر عضلاتك أم كبـر عقلك ؟
هل نحدد من نكون فضلاً ؟ .. هل نستطيع التحديد أصلاً ؟
هل هو هذا المال الذي يتقرب من أجلـه الناس لحبـك ؟
ماذا لو علمت أن رزقك محدد عند ربـك ؟


نعم فلست أنت من يصنع المال .. بل هو رزق مقدر لا محـال
هل تحليت أيها القارئ بصفات المـُؤمن ؟
أم بصفات من هو على جمع المال مـُدمن ؟
هل أنت في الصلاة خاشع .. وإلى الركوع مسارع ؟
هل أنت كمن إذا أستحسن أستبشر ؟ .. وإن أساء أستغفر ؟
وإن عتب أستعتب ؟ .. وإن سُفـه عليـه حلم ؟
وإن جِيـر عليـه عدل ؟ .. وإن ظـُلم صبـر ؟
ولكـن .. لا يصلح الجوهـر إلا بصلاح الضميـر ..
فكـر فيها قليلاً .. إنـه أمرٌ يسيـر
وإن لم تقف لحظـة هنا للتفكيـر ..
فإن الأمر سيبدو عسيـر ..
بل مستحيل وإن صـح التعبيـر


والآن .. هل عرفت من تكون ؟
هل خرجت من حالـة السكون ؟
هل أنت راضٍ عمـا بداخلك مكنـون ؟
ما رأيـك أيهـا القارئ ؟


نصيحـة :
لاتحكم على الإنسان من شكلـه وكلامـه
بـل أحكم عليـه من قلبـه وعقلـه وتعاملـه



تقديري وتمنياتي لكم بافادة قوية


التوقيع

القلب اللى يحبك يتراعى ويتصان
على قد مابيحبك حقه يعيش فى آمان



.







رد مع اقتباس
  #2  
قديم 03-16-12, 12:02 AM
الصورة الرمزية ايميليا
ايميليا ايميليا مش موجود دلوقتي
:: معلمة ركن فضفضة قلوب ::
بنت

 
معلومات ايميليا
معدل تقييم المستوى: ايميليا has a brilliant futureايميليا has a brilliant futureايميليا has a brilliant futureايميليا has a brilliant futureايميليا has a brilliant futureايميليا has a brilliant futureايميليا has a brilliant futureايميليا has a brilliant futureايميليا has a brilliant futureايميليا has a brilliant futureايميليا has a brilliant future
افتراضي رد: بعـض النـاس جواهـر والبعـض مظاهـر !!

من راي عقله وسلوكه وحسن خلقه
لانها مراة القلب

-

تسلم ايدك ع التوبيك


التوقيع











/






محظوظ من يلجأُ إلى الله قبل صديقه ،
و محظُوظ من يملك صديقاً يعيده إلى الله .





رد مع اقتباس
  #3  
قديم 03-16-12, 12:07 AM
الصورة الرمزية L0o0st h0o0pe
L0o0st h0o0pe L0o0st h0o0pe مش موجود دلوقتي
-:: زبون VIP ::-
بنت

 
معلومات L0o0st h0o0pe
معدل تقييم المستوى: L0o0st h0o0pe سَيَشتهرُ قريباً بما فيه الكفاية
افتراضي رد: بعـض النـاس جواهـر والبعـض مظاهـر !!

اة طبعا مش نحكم على حد من شكله لكن نحكم عليه
تعاملاته ومن تصرفاته
لان ساعات يبقى الشخص شكله ميدلش على اللى جواه


شكرا ليكى



التوقيع



سـأدع الدنيـا تفعـل بــيّ مـــا تشـاء ، فـــهـــي " لــن " تتجــرأ ان تفعـل " أكثــر " مِمـآ كتبـــه اللہ لـــيّ . . .

'قـَل لــن يصيبنــا الا مــا كتب الله لنــا..'.



رد مع اقتباس
  #4  
قديم 03-17-12, 12:19 AM
الصورة الرمزية No$a2010
No$a2010 No$a2010 مش موجود دلوقتي
:: مشـرفه سـابقه ::
بنت

 
معلومات No$a2010
معدل تقييم المستوى: No$a2010 زبون جوهرةNo$a2010 زبون جوهرةNo$a2010 زبون جوهرةNo$a2010 زبون جوهرة
طربيزة الزبون
افتراضي رد: بعـض النـاس جواهـر والبعـض مظاهـر !!

فعلا كتير بننخدع بالمظاهر والشكل
لكن بعد فترة من التعامل كله بيبان
عشان كدة بنقول منحكمش على حد
غير بعد مانتعامل معاه فترة
لأن اكيد هيبان مع الوقت


تسلمى ياقمرى على التوبيك


التوقيع

إلهى وسيدى ومولاى

عبيدكـ سواى كثير وليس لى إلا أنت
إلهى أُريدكـ ولا أُطيق .. أُحبكـ ولا أستطيع

تراودنى نفسى .. ويتخطفنى الشيطان
ويغرنى الهوى .. ويتخبطنى الناس
وتشغلنى الدنيا عنكـ

فخذ بيدى إليكـ
وانصرنى على كل ما يشغلنى عنكـ

"اسفى على نفس تدل الناس على الطريق الى الله ثم هى تفقده !"

رد مع اقتباس
  #5  
قديم 03-17-12, 07:59 AM
الصورة الرمزية اواخر الشتا
اواخر الشتا اواخر الشتا مش موجود دلوقتي
:-: معلمة عامـه قعـدة مـزاج :-:
بنت

 
معلومات اواخر الشتا
معدل تقييم المستوى: اواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud of
افتراضي رد: بعـض النـاس جواهـر والبعـض مظاهـر !!

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايميليا مشاهدة المشاركة
من راي عقله وسلوكه وحسن خلقه
لانها مراة القلب

-

تسلم ايدك ع التوبيك

وانا اقول التوبيك نور ليه
اتارى ايمى موجوده فيه
ميرسى هلى مرورك ياقمرى


التوقيع

القلب اللى يحبك يتراعى ويتصان
على قد مابيحبك حقه يعيش فى آمان



.







رد مع اقتباس
  #6  
قديم 03-17-12, 10:14 AM
الصورة الرمزية هدوله بنت مصر
هدوله بنت مصر هدوله بنت مصر مش موجود دلوقتي
:: مشـرفه سـابقه ::
بنت

 
معلومات هدوله بنت مصر
معدل تقييم المستوى: هدوله بنت مصر زبون جوهرةهدوله بنت مصر زبون جوهرةهدوله بنت مصر زبون جوهرة
طربيزة الزبون
افتراضي رد: بعـض النـاس جواهـر والبعـض مظاهـر !!

لاتحكم على الإنسان من شكلـه وكلامـه
بـل أحكم عليـه من قلبـه وعقلـه وتعاملـه


بالضبط كده يا زهورتي هو ده ملخص الكلام


التوقيع




سآمحوني عَلى آخطائي
فربمآ تشرق الشمس

غداَ معلنهہ خخبر وفاتي ♡̷

رد مع اقتباس
  #7  
قديم 03-17-12, 11:53 AM
الصورة الرمزية اواخر الشتا
اواخر الشتا اواخر الشتا مش موجود دلوقتي
:-: معلمة عامـه قعـدة مـزاج :-:
بنت

 
معلومات اواخر الشتا
معدل تقييم المستوى: اواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud of
افتراضي رد: بعـض النـاس جواهـر والبعـض مظاهـر !!

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMAL_AMOLA مشاهدة المشاركة
اة طبعا مش نحكم على حد من شكله لكن نحكم عليه
تعاملاته ومن تصرفاته
لان ساعات يبقى الشخص شكله ميدلش على اللى جواه


شكرا ليكى


صح كلامك امولا

زى المثل اللى بيقول
تعرف فلان قال اعرفه
قال عشرته قال لاء
قال يبقا متعرفوش
اشكر مرورك الغالى ياقمر


التوقيع

القلب اللى يحبك يتراعى ويتصان
على قد مابيحبك حقه يعيش فى آمان



.







رد مع اقتباس
  #8  
قديم 03-18-12, 08:55 AM
الصورة الرمزية loka
loka loka مش موجود دلوقتي
زبون ما يتعوضش
بنت

 
معلومات loka
معدل تقييم المستوى: loka سَيَشتهرُ قريباً بما فيه الكفاية
طربيزة الزبون
افتراضي رد: بعـض النـاس جواهـر والبعـض مظاهـر !!

مش بنحكم هلى الشخص بالشكل او المظهر
انما بتصرفاته ومعاملاته
لان ممكن نقابل ناس تصرفاتها والمعاملات تعجبنا بس شكلهم او مظهرهم مش عاجبنا
تسلمي ع التوبيك


التوقيع


كبريائي هو فخري ... كرامتي هي اعتزازي
حلمي هو طوحي ... ثقتي بنفسي هي قوتي
حبي هو سلاحي ... هذا ليس غرور مني
((** بل صفات شخصيتي **))

[CENTER][IMG]http://download.mrkzy.com/e/2312_
لا الله الا الله محمد رسول الله
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 03-27-12, 06:51 PM
الصورة الرمزية اواخر الشتا
اواخر الشتا اواخر الشتا مش موجود دلوقتي
:-: معلمة عامـه قعـدة مـزاج :-:
بنت

 
معلومات اواخر الشتا
معدل تقييم المستوى: اواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud ofاواخر الشتا has much to be proud of
افتراضي رد: بعـض النـاس جواهـر والبعـض مظاهـر !!

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة No$a2010 مشاهدة المشاركة
فعلا كتير بننخدع بالمظاهر والشكل
لكن بعد فترة من التعامل كله بيبان
عشان كدة بنقول منحكمش على حد
غير بعد مانتعامل معاه فترة
لأن اكيد هيبان مع الوقت


تسلمى ياقمرى على التوبيك


يسلملى مرورك الغالى نوسه

نورتينى ياقمر بردك الجميل


التوقيع

القلب اللى يحبك يتراعى ويتصان
على قد مابيحبك حقه يعيش فى آمان



.







رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
مظاهـر, النـاس, بعـض, جواهـر, والبعـض



الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع

تعليمات المشاركة
مش هتقدر ترزع مواضيع جديدة
مش هتقدر ترد على المواضيع
مش هتقدر ترفق ملفات
مش هتقدر تعدل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

أنقلني بسرعة وحيات ابوك على

المواضيع المتشابهه
الموضوع صاحب الموضوع الركن مشاركات آخر مشاركة
تعـالـوو نعمـل ثـوابــ مـع بعـض :) « ѕ т σ я у » قضيهـا .. والنـاس لبـعضيها 7 06-28-11 01:50 PM
تحذيـر مـن بعـض أسمـاء البنـــــــات @@منة الله@@ قضيهـا .. والنـاس لبـعضيها 20 08-12-10 12:32 AM
بعـض النـاس جواهـر والبعـض مظاهـر قلبي ملك ربي قضيهـا .. والنـاس لبـعضيها 22 07-27-10 12:21 AM
بعـض النـاس جواهـر والبعـض مظاهـر Ramy Adel قضيهـا .. والنـاس لبـعضيها 0 03-23-10 02:28 AM
... بعـض الأحلام ثمنـها غال جدا !! ... هدوله بنت مصر قضيهـا .. والنـاس لبـعضيها 1 03-20-10 09:58 PM


ساعة القهوة دلوقتي: 06:34 AM


Powered by vBulletin® Version 3.8.7 Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
جميع المواضيع والمشاركات المكتوبه لا تعبر بالضروره عن وجهة نظر الموقع وإنما عن وجهة نظر الاعضاء وكاتبها .

جميع الحقوق محفوظة لـ قهوة المصريين .